Fiskedagbok år 2005

Den 4 juni 2005

Fiske efter gädda

Var ut och fiskade gädda med haspel idag. Vi var först till Furufjärden, där vi fick upp fyra små gäddor kring ett kilo, två var. Men inga större, de verkade inte vara igång ännu. Några smågrabbar fiskade vid bryggan, med mete och spinn. Jag vet inte om de hade någon större fiskelycka, men de verkade trivas.

Körde sedan till Jämtön vid E4 och där drog jag ytterligare två gäddor med ABUS atomdrag. Men även här var det endast smågäddor som högg på draget. Däremot såg vi en mängd sångsvanar på den östra sidan av vägbanken, stora vita flockar med svanar som vilade på vattnet för vidare färd mot norr.

Jag tror det är dags att börja binda gäddflugor och dra storgäddan i slutet på nästa vecka. Bara det inte blir för kallt. Vi behöver mer sol och värme för att de stora gäddorna ska komma igång.

Den 8 juni 2005

Fiske i Älvsbyn

Vi anlände till Djupträsket där Sydvästvinden, nästan höll på och blåsa omkull oss. Vågorna gick med vita gäss, men vi gjorde ett tappert försök att fiska med fluga, trots svårigheterna. Ett påslag av mindre öring gjorde att vi fick lite hopp, men det visade sig vara förgäves. Trots att vi försökte hitta flugan för dagen så blev det ingen fisk.

På hemvägen så gjorde vi några kast intill landsvägen i hopp om att få någon större gädda på kroken. Men det visade sig vara svårare än beräknat för inga gäddor tog på dragen. Trötta och hungriga kom vi hem och efter några koppar varm choklad så somnade jag på soffan framför Tv:n efter en lång fiskedag.

Den 15 juni 2005

Flugfiske i Suobbat

Fiskefebern gjorde sig gällande och vi bestämde oss för att ta en sväng uppåt Råneälven och sjön Suobbat. Det var strålande solsken när vi nådde sjön och Micke var genast nere vid stranden för att pröva lyckan. Innan jag fått ihop grejorna så hade han fått den första harren. En liten stackare som han genast lät gå tillbaka. Den tog på en superpuppa sa han leende när han återvände till bilen där jag precis fått ordning på grejerna. Båten som vi lånat hade väl sett sina bästa dagar, men vad gjorde det när det fanns en god chans att kroka en storharr.

På Suobbatsjön glittrade solen i vågorna, när den friska vinden tog i och vi drev sakta fram över sjön. Några få vak bröt ytan, men vad de tog var ett mysterium. Inga insekter, andra än några små mycket myggor syntes på vattnet när jag lutade över relingen för att se vad det var som fisken åt.

Vi bestämde oss för att fiska med våtflugor på klassiskt maner och innan kvällen var slut hade Micke fått två halvkilos och jag en kilos harr. När kvällen övergick i natt och vinden mojnade av en smula så lyckades jag även att kroka en regnbåge kring kilot på en klinkhammer.

Regnmolnen började nu dra sig hotande nära och vi beslutade att fisket var slut för idag. Vi körde till Boden där en korv på Statoil, fick stilla den värsta hungern. Nu blev det till att släppa av Micke på Örnnäset, innan jag fick köra hem och lägga mig i min säng efter en givande fisketur upp i lappmarken.

Den 18 och 19 Juni

Fiske i Slagnäs

Vi anlände till Slagnäs på eftermiddagen den 18 juni, just efter att ett åskväder dragit förbi. Nu när vi körde in på campingen så sken solen från en klarblå himmel med några enstaka vita moln. När vi hade checkat in på campingen och flyttade in i våran stuga så gick Henrik genast ner till forsen, medan vi andra tog det lite lugnare.

När jag kom ner såg jag att forsen var väldigt kraftig med enstaka lugnare stryk men definitivt inte ett flugfiskevatten. Det var åtskilliga flugfiskare förutom mig som försökte fiska i forsen med dåligt eller obefintligt resultat. Däremot verkade forsen lämpa sig för spinnfiske med Rapala eller spinnare. Mitt första intryck verkade vara riktigt, för de som fick fisk i forsen, fiskade med haspel och använde sig av spinnare i silver, silver sked med blå kropp eller Rapala.

Man planterar ut öring i forsen och även om de utplanterade har fenskador, så kämpar de bra. Du får endast ta upp planterad öring, den vilda måste släppas tillbaka.

Ovanpå den nästan obefintliga fiskelyckan så lyckades jag få en magsjuka så det blev inte så mycket fiske efter första kvällen. Henrik däremot fiskade hela tiden och lyckades få flera fina harrar på spinnare. Birger fick två öringar och någon harr också de på spinnare. Bästa öringfisket var i högst upp i forsen, alldeles under kraftverket.

På måndag så for vi från Slagnäs och nu mådde jag definitivt mycket bättre, trots det mediokra flugfisket.

bergnasalven (24K)
Bergnäsälven ett bättre flugfiskevatten än Slagnäsforsen

Den 2 Juli

Fiske i Furufjärden

Jag, Janne från Sundsvall och Micke fiskade efter gädda i Furufjärden i veckoslutet. Vi körde från Sundom till Furufjärden i en båt som vi lånat av Mickes blivande svärfar, förbi öarna i Luleås innerskärgård och en skränande måskoloni. Det blåste lite, vilket kändes skönt efter den varma bilturen ut till Sundoms båthamn. Här norr om Luleå, känns skärgården vild och otämjd. Inget utom några få öar mellan Finland och den lilla motorbåten som i 20 knop for förbi förrädiska grund och natursköna öar som låg som små gröna smaragder i det djupblå havet.

Efter ett tag så var vi vid kanalen som förbinder Furufjäden med havet och sakta och försiktigt, fortsatte vi upp till Furufjärden. När vi sent omsider nådde fjärden så började vi med att fiska av vassruggarna och grunden utan resultat. Lite modstulna så började vi istället att dra drag med mig som roddare och efter en stunds roende, så högg en gädda på min wobbler. En 4-5 kilos gädda på en Swim-wizz i silver och svart. En stund senare så hade jag på en till, men den släppte efter någon minut.

Vi fortsatte att fiska in på natten men den enda fisk som vi fick var en 1-2 kilos gädda, som jag lyckades få upp med min Swim-wizz. Tråkigt nog så blev Janne från Sundsvall och Micke utan fisk denna gång.

Den 8 Juli

Fiske i Sundom och Råneälvens utlopp i havet

Vi tog en fisketur till Råneälvens utlopp på eftermiddagen. Egentligen var vi ute efter gädda, men det otroligt vackra vädret, med strålande solsken från en azurblå himmel, gjorde att gäddorna hellre låg och solade än högg på våra drag.

Micke fick upp en stor Id och jag fick upp en liten abborre vid Råneälvens utlopp i havet. Men efter ett par timmars fiske utan någon större utdelning så styrde vi tillbaks till Sundoms båthamn. Här stannade vi till i kanalen som leder till hamnen och hade till slut ett givande spinnfiske efter abborre.

Abborrarna skulle Micke ta till sin svärfar för rökning, men innan dess skulle de ligga i grovsalt över natten. Rökt abborre och färskpotatis är en delikatess som jag kan rekommendera, tillsammans med ett glas Acasio vino verde en varm sommareftermiddag när humlorna surrar och svalorna seglar i skyn.

Den 14 Juli

Fiske i Sundom

Det var en ljum sommarkväll när jag, Micke och Anders fiskade i kanalen som leder från Sundoms båthamn och ut i Bottenviken. Micke hade bundit upp några abborrflugor på liten laxkrok, men även om abborren tog på dem så verkade de inte kroka som de skulle. Han tog istället över haspelspöet som han tagit med åt Anders och pojken började fiska med torrfluga.

Spinnare verkade var medicinen för kvällen och gav några fina abborrar åt spinnfiskaren. Men Anders vann i antalet fiskar med ett tiotal löjor, en abborre och flera mörtar.

Vi stod alla tre vid kanalen och fiskade medan kvällen gled över i en ljus sommarnatt. Där de sprättande löjstimmen som jagades av hungriga abborrar, rörde upp den blanka vattenytan. Men allt eftersom natten djupnade så blev myggen fler och vi allt tröttare.

När jag sedan kom hem på småtimmarna till min hett efterlängtade säng, så somnade jag, så snart huvudet hamnade på kudden.

Den 17 Juli

Abborrfiske på kvällen

Vi var tre fiskare som tog och fiskade abborre från båt i Sundom på söndagskvällen. Det var inte lika mycket aktivitet som på torsdag, men abborrarna vi fick på wobbler och spinnare var fler och större än då.

Anders höll jämna steg med oss storfiskare, trots sin ringa ålder och när sommarkvällen gick över i natt, så hade han ingen lust att fara hem. Trots att abborrarna gått och lagt sig för kvällen. Men till slut så övertygades även han att fisket var slut och vi for hemåt i sommarnatten. Vi var trots allt, rätt nöjda med vårt fiskafänge.

Den 20 Juli

Harr och öringfiske ovanför Polcirkeln

Jag och Micke testade fisket i Kalixälven och Ängesån. Vi hade tänkt oss lite harr och öringfiske som omväxling till abborren. Men fisket var trögt i värmen, vattnet i älvarna var kring 20 grader och fisken sken med sin frånvaro. Däremot så uppvaktades vi av oändliga mängder med mygg.

Trots myggolja och björkruska så var det nästan olidligt, ja det var rent hemskt att fiska i den ljumma sommarnatten med miljoner blodsugare svärmande omkring sig och på sig. Att fisket sedan var allt än bra gjorde inte saken bättre. Några småharrar blev nattens fångst. Flera liter blod lättare, nådde vi till slut Luleå, där jag utmattad föll i sömn på småtimmarna.

Den 30 Juli

Gäddfiske i Luleå Kommun

Var och fiskade i Sundom och Bensbyn, fick på en gädda som Anders hjälpte mig att dra upp. Micke fick som vanligt ingenting
:-)

En gädda från Bensbyn (19K)
Gädda från Bensbyn

Anders som drog upp gäddan (10K)
Anders en glad fiskare

Den 16 Augusti

Flugfiske i Suobbat

Vi for från Luleå på förmiddagen för att fiska i Suobbat. Solen sken i Luleå men fler och fler moln syntes på himlen ju närmare Suobbat vi kom.

Vi for och köpte fiskekort hyrde båt hos den alltid lika trevlige fiskekortsförsäljaren. Efter att ha satt ihop grejorna och rott ut på sjön så började fisket.

Jag satte på en egen toppfluga som jag kallar purple-red Zulu och en teal, gold and red som point-fly. Efter en stund så fick jag en liten harr på Zulun. Ovanligt många fiskar missade flugan och jag hade fem missar, på två krokade harrar. Micke hade på en torrfluga och han hade också flera missar utan några krokade fiskar i början.

Vinden mojnade och jag gick över till torrfluga. Jag satte på en klinkhammer och efter en stund så satt en 7-8 hektos harr på kroken. Vi fick några fler harrar men ingen i samma storlek. Efter en rast med kaffe, grillad korv och choklad så fortsatte vi fisket med var sin europa tolva. Några småharrar senare när solen fallit nedanför horisonten, avslutade vi fisket.

Solnedgång över Suobbat (16K) Solen går ner över Suobbatsjön

Den 20 Augusti

Kanoter och laxar i Jokkfall

Var och hälsade på farmor på Tallgården i Korpilombolo, dit jag åkte med Torbjörn och Maria. Efter besöket så passade vi på att äta i restaurangen med utsikt över fallet.

Utanför restaurangen låg några forskanoter, som dom senare hade uppvisning med under fallet. Man kunde prova på om man ville för 50 kr. Men efter att sett dom fara omkring med dom små kajakerna i forsvirvlarna, så avstod jag.

Kajak i Jokkfall (13K) En kajak i forsen under fallet

Efter uppvisningen så stod vi och tittade på laxarna som hoppade under fallet. En stor och flera små hann vi se under den dryga halvtimme som vi stod där.

Tyvärr så har några bovar som bor i Klöverträsk stulit och tagit sönder min bil, så det är tveksamt om det blir några fler fiskeresor i år. Turligt nog så låg fiskespön, västen och rullar i hallen. Annars hade väl dom också försvunnit.

Polisen vet vilka dom är och har ett 40-tal vittnen till bilstöld, stöld, skadegörelse och en massa andra brott. Men dom fortsätter med verksamheten, nästan helt ostörda. Det kanske är det dom menar med att stödja den fria företagsamheten :-)

Den 3 September

Fiske i Teurajärvi

Var upp och fiskade i Teurajokk och Kaitajärvi alldeles intill byn Teurajärvi. Fisket i jokken var bra även om det hänt att det varit bättre. Största harren som kämpade rätt bra innan jag fick in den till stranden, var en fisk på ca: 1 kilo tagen på ett guldhuvud.

Annars låg de kämpavilliga harrarna från Teurajokk från 3 hekto till 7 hekto. De var fina fiskar, men inga rekordharrar. Det var även några harrar som vakade lite i selen, men vi fick inga på torrfluga endast på guldhuvud.

teurajokk (11K) Forsen nedanför Teurajärvi

Efter att ha fiskat en stund så blev vi lite kaffesugna och hälsade på farsan som numera bor i Teurajärvi. Jag lämnade några harrar som tack för kaffet och sedan fortsatte vi mot Kaitajärvi där vi fiskade efter abborre tills mörkret började falla.

Den 26 September 2005

Flugfiske i Aleån

Fick lust att pröva harrfisket i Aleån söder om Luleå. Trots ett tidvis hårt fiske så simmar det ännu fina harrar och gäddor i ån. Vilket ger chansen till ett fint fiske om man har tur.

Åkte upp till ån och så snart jag kommit ner till ån så träffade jag på en fiskare vid åkanten. Jag hejade på honom, men eftersom han verkade fullt upptagen med sitt fiske så fortsatte jag nedströms. Efter en stunds tvekan så satte jag på en klassiker, Red tag våtfluga. Jag tänkte på klinkhammer eller en torr red tag men valet föll på den gamla beprövade harrflugan i vått utförande.

Hösten hade verkligen tagit överhanden och det var endast någon al som fortfarande var grön. Resten av löven skiftade i rött och gult. En bit nedanför den upptagne fiskaren så fick jag på något som omedelbart släppte. Ett försök till och den var krokad. En kort kamp följde utan att jag fick se vad det var som satt på kroken. Men en respektabel böj på spöet och tyngden skvallrade om att det varit en stor harr som suttit på kroken.

Jag fortsatte fisket en stund tills mörkret började falla men lyckades endast lura en liten harr som fick gå tillbaka till sitt rätta element.

Den 29 September

Fiske i Byske älv

Jag var upp till Arjeplog för en anställningsintervju och på hemvägen så passade jag på att fiska i Byske älv. Vädret var inget vidare när jag for från Luleå med tjock dimma och fem plusgrader. Men ju närmare jag kom Arjeplog ju bättre blev vädret med solsken och tio grader varmt.

Personligen så tycker jag att ju längre man kommer från st style="text-indent: 1em;"äderna vid kusten ju trevligare blir människorna. Det kanske är stressen i vårt moderna samhälle som tar bort en del av livsglädjen. Men när man kommer bort från den värsta stressen, så får man den tillbaka och har större möjlighet att njuta av livet.

Fisket i Byske älv var väl inte över sig, utan ett par små harrar var resultatet av ett par timmars fiske. Det var trots det mediokra fisket, kul att vara ut i det fina vädret och svinga flugspöet vid forsar och sel i Byskeälven. När solen så sakta började sjunka nedanför trädtopparna så anträdde jag hemresan till Luleå. Jag körde nästan på en ren när det började skymma och senare en älg i dimman närmare Luleå. Så med däck märkta av panikbromsningarna, körde jag in i garaget efter en intressant och på slutet väldigt spännande resa.