Flugfiske i Arjeplog

I augusti 2010 for jag, Mikael Lindberg och Per-Ola Isaksson upp till Arjeplog för att fiska efter storöring. Vid ankomsten så var det bara att flytta in i stugan och sedan att hoppa i båten, för en färd ut på Arjeplogs-strömmarna. Vi började med lite trolling och streamerfiske. Men efter en stund så gick jag över till engelskt våtflugefiske med tre flugor på tafsen. Nu började jag få fisk, men bara sik.

Jag vet inte hur många sikar vi fick den här kvällen men det räckte till halstrad sik för tre personer när mörkret sänkt sig över Mellanström. Några öl till maten och en whiskypinne gjorde att min besvikelse över att inte öringen varit på hugget mildrades.

Nästa dag bestämde vi oss för att fara till Hästskoforsen i Laisälven. Året före hade vi varit förbi en sväng, men högt vatten hade gjort det svårt att fiska. Denna gång hade vi mer tur med både vattenstånd och väder. Solen sken över Laisälvens kristallklara strömmar när vi nådde stranden av denna vackra älv.

Micke och P-O gick till några hällar som stack upp ur vattnet nedströms hängbron. Själv gick jag uppströms tills jag hittade en plats att vada ut på. På med en liten svart streamer (grodynglet) på tafsen och genast så satt en liten öring på. Så höll det på en stund. Flera öringar som jag tyckte var allt för små högg på flugan. Den största jag krokade av och släppte tillbaka var på ca: ett halvt kilo.

Nu började fisken att vaka på blank-stryken. Fisk efter fisk bröt ytan i nattsländevak. Harren var på gång! På med en nybunden Europa 12, standardflugan i Laisälven.

Flera misslyckade kast på vakande fisk och så helt plötsligt, fast fisk. En större harr hade tagit flugan. Efter en stunds tjorvande bland klippblock och stenar så låg den i håven. En harr på strax under kilot. Fortsatte fiska på den vakande fisken och snart så satt harr nummer två på kroken. Denna var något större än den första. En harr på strax över kilot låg nu i håvgarnet. Nu kände jag mig nöjd, två fina harrar och ett strålande väder, vad mer kan man begära.

Grabbarna fick några harrar de också. Så alla fick lite fisk att ta hem. En trevlig resa, med ett slut i dur, till de glittrande harr och öringströmmarna i Arjeplogs kommun.